اثبات حضرت مهدی از انجیل
«آن گاه که نشانههای پسر انسان در آسمان پدیدار شد پسر انسان را ببینند که بر ابرهای آسمان با قوت و جلال میآید، اما از آن روز و ساعت هیچ کس حتی ملائکه آسمان اطلاع ندارند، جز خداوند و بس، شما نیز حاضر باشید، زیرا در ساعتی که گمان نبرید پسر انسان میآید»
«همچنان که برق از مشرق ساطع شد تا در مغرب ظاهر شود، ظهور پسر انسان نیز چنین خواهد شد، آن گاه نشانه پسر انسان در آسمان پدیدار شود و جمیع طوایف زمین سینهزنی کنند و پسر انسان را ببینند که بر ابرهای آسمان با قوت و جلال میآید، آسمان و زمین زایل خواهد شد، اما سخن من هرگز زایل نخواهد شد، اما از آن روز و ساعت هیچ کس اطلاع ندارد، حتی ملائکه آسمان، جز پدر من و بس، شما نیز حاضر باشید، زیرا در ساعتی که گمان نبرید پسر انسان میآید»
این بشارتی بر ظهور امام زمان (عج) در یکی از انجیلهای مسیحیان است که توسط یکی از برترین حواریون حضرت مسیح به نام «برنابا» از قول حضرت عیسی (ع) آمده است و در جا به جای آن «برنابا» از قول حضرت مسیح به آمدن پیامبری به نام محمد (ص) پس از خودش و بر ظهور منجی بشریت امام زمان (عج) بشارت داده است.
کلمه پسر انسان در انجیلها مطابق نوشته محقق آمریکایی مستر هاکس 80 بار در انجیل و ملحقات آن تکرار شده که فقط 30 مورد آن با حضرت عیسی تطبیق میکند و 50 مورد دیگر از نجات دهندهای سخن میگوید که در آخر زمان ظهور و عیسی مسیح (ع) نیز با او میآید و از ساعت و روز ظهور او جز خدا کسی اطلاع ندارد.
همچنین با وجود اینکه این انجیل پیش از ظهور پیامبر اکرم (ص) نوشته شده است، در بخشهای مختلف آن از زبان حضرت عیسی (ع) به آمدن پیامبر اسلام وعده داده شده است:
«به تحقیق همه پیامبران آمدند مگر رسولالله، آنکه زود است بعد از من بیاید زیرا که خدا این میخواهد تا که من مهیا سازم راه او را "
و همانند عقاید مسلمانان در انجیل «برنابا» بشارت ظهور نور حضرت محمد (ص) بر آدم پس از آفرینش وی نیز آمده است: « پس چون آدم برخواست بر قدمهای خود، در هوا نوشتهای دید که مثل آفتاب میدرخشید که نص آن " لااله الا الله و محمد رسولالله بود" »
پس آدم از خداوند میخواهد که معنای این کلمات را بر او روشن کند و خداوند جواب میدهد:
« اینکه تو دیدی جز این نیست که او پسر توست، آنکه زود است بیاید به جهان بعد از این و او زود است بشود فرستاده من، آنکه از برای او آفریدم همه چیزها را، آنکه چون بیاید زود است نور بخشد جهان را»
*تنها دو انجیل معروف مسیحیان از زبان حواریون است
مسیحیان چهار انجیل معروف دارند که تنها دو عدد از آنها مربوط به حواریون است و در این میان اهمیت انجیل برنابا از آن جهت است که برنابا نیز از جمله حواریونی است که سران کلیسا آنها را رسل گویند اما خواندن این انجیل در مقطعی از زمان به همراه چند کتاب دیگر از سوی پاپ ممنوع اعلام شد.
این نکته حائز اهمیت است که فردی به نام پولس رسول که از مخالفان سرسخت مسیح بود بعد از مدتی از مریدان عیسی شد و تعلیمات جدید را وارد دین مسیحیت کرد که مخالف تعالیم حواریون بود اما تعالیم او بر مبانی دیگر غلبه یافت و شهرت پیدا کرد.
آنچنان که در دایرهالمعارف فرانسه آمده است انجیل مرقس و یوحنا از ساختههای پولس است، پس این موضوع شگفتانگیز نیست که کلیسا انجیل برنابا را غیر قانونی یا غیر صحیح بداند.
در سال 325 میلادی، یاران و پیروان پولس فرمان سوزاندن انجیلهای چهارگانه یونانی، از جمله تنها انجیلی را که به زبان آرامی (زبان حضرت مسیح(ع)) نوشته شده بود، صادر کردند.
در این زمان مجمع کلیسا نیز بر عقیده تثلیث که کاهن اسکندری اشکاسیوس، ابداع کرده بود، به عنوان مهمترین باور آیین مسیحیت تکیه کرد و همچنین زادروز مسیح (ع) را به 25 دسامبر تغییر داد تا با روز تولد الهه خورشید و میترا هماهنگ باشد.
در سال 366 میلادی، فرمانی از سوی پاپ دماسوس، درباره نخواندن کتاب انجیل برنابا صادر شد، مجلس کلیساهای غربی نیز در سال 382 میلادی و پاپ انوسنت در سال 465 و پاپ گلاسیوس اول در سال 492 میلادی، مطالعه برخی انجیلها را تحریم کردند که انجیل برنابا جزو این انجیلها بود.
انجیل برنابا تا سال 325 میلادی، در کلیساهای اسکندریه خوانده میشد اما در همین سال شورایی شکل گرفت و فرمان داده شد همه انجیلهایی که به زبان عبریاند، نابود شود.
مرگ، جزای کسانی بود که در خانههایشان چنین انجیلهایی پیدا میشد، در حالی که اسناد نشان میدهد، در قرن اول و دوم میلادی، از این انجیل بسیار استفاده میشده است.
پاپ در سال 383 میلادی، نسخهای از انجیل برنابا را در کتاب خانه شخصی خویش گذاشت که قرنها آن جا ماند، تا این که فرامینو راهب ایتالیایی، در پایان قرن شانزدهم، به نسخهای از آن در کتابخانه «پاپ استکوس پنجم» در واتیکان دست یافت ، آن را پنهان کرد و سرانجام با خواندن آن اسلام آورد، اما از این زمان دیگر نامی از این نسخه برده نشد.
پس از منع خواندن این انجیل به همراه برخی کتابهای دیگر توسط پاپ ژول گلاسیوس تا سالها کسی ذکری از آن نشنیده بود تا اینکه در حدود 200 سال پیش در اروپا نسخهای از آن را پیدا کردند و آن را چون گنج گرانبهایی برشمردند.
نسخهای که اکنون منتشر شده و ترجمههای آن در دست است، نسخهای است که در سال 1709 میلادی «کریمر» یکی از مستشاران تزار روسیه آن را کشف کرد و در سال 1738 میلادی این نسخه به وین منتقل شد، این نسخه در 225 صفحه، در دو جلد و به زبان ایتالیایی نوشته شده است و یک قرن پیش به عربی و سپس به زبان فارسی ترجمه شد.
*انجیل بارنابا به ظهور پیامبر اسلام با نام محمد (ص) اشاره کرده است
تفاوتی که انجیل بارنابا با انجیلهای دیگر دارد این است که در حالی که برخلاف انجیل یوحنا نام پیامبر گرامی اسلام به شکل احمد در آنها آورده شده است، بارها نام ایشان با لفظ محمد (ص) بیان شده است و حضرت مسیح نیز آرزوی حضور در میان امت ایشان را به شکل دعا بر زبان جاری کرده است:
« دعا کرد و فرمود ای پروردگار خدای ما رحمت کن بر کسانی که به من عطا فرموده و ایشان را از جهان خلاصی ده چرا که ضرورت است که شهادت دهند بر کسانی که انجیل مرا تباه میکنند، ای پروردگار جواد و غنی کرامت کن به خادم خود که در میان امت پیغمبر تو باشد در روز جزا »
از طرفی در این انجیل حضرت مسیح بر آمدن امام زمان از نوادگان پیامبر خاتم در زمانی که دنیا پر از ظلم و جور است و در زمانی که هیچ کس گمان ندارد بشارت داده است و بر این موضوع تاکید کرده است که از این موضوع هیچ کس به جز خداوند متعال آگاهی ندارد و این کاملا منطبق با روایات ماست که در آن بیان شده حتی امام زمان (عج) نیز از زمان ظهور خویش آگاهی ندارد و از این موضوع تنها خداوند آگاه است.
* انجیل برنابا به عقاید مسلمانان نزدیک است
کارشناس و پژوهشگر ادیان الهی در گفتوگو با خبرنگار فارس در اصفهان درباره انجیل برنابا اظهار کرد: در این انجیل از حضرت محمد (ص) با نام اصلی ایشان یاد شده است و مفاهیم آن به عقاید مسلمان بسیار نزدیک است.
حبیبرضا ارزانی افزود: برنابا از حواریون 12 گانه است که مانند چهار نفر از دیگر یاران مسیح سرگذشت حضرت عیسی (ع) را نگاشته است.
وی با بیان اینکه مسیحیان چهار انجیل متی، لوقا، مرقس و یوحنا را قبول دارند، تصریح کرد: تنها دو عدد از این انجیلها به نامهای یوحنا و متی توسط حواریون نگاشته شده است اما دو نفر دیگر جزو حواریون محسوب نمیشوند.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در اصفهان تاکید کرد: با توجه به اینکه برنابا از حواریون خاص حضرت مسیح بوده است به طور مسلم حرفهای او از دو نفر دیگر به واقعیت نزدیکتر است اما نمیتوان آن را به طور کامل متضمّن حقیقت دانست.
وی با بیان اینکه انجیل کتاب مقدس مسیحیان محسوب نمیشود، تاکید کرد: کتاب مقدس مسیحیان شامل عهد عتیق مشتمل بر 39 کتاب و عهد جدید مشتمل بر 27 کتاب است که چهار عدد از آنها انجیل را دربر میگیرد.
ارزانی ادامه داد: اناجیل چهارگانه به همنوا و غیر همنوا تقسیم میشوند که یوحنا غیر همنوا محسوب شده و سه انجیل دیگر همنوا هستند.
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه انجیلهای همنوا به اعتقادات مسلمانان نزدیکتر است، اظهار کرد: با توجه به اینکه این اناجیل در زمان حضرت مسیح (ع) نگاشته نشده است و از 12 سال پس از معراج تا 60 سال بعد نوشته شده است و طبیعی است که در طول زمان تغییر یافته.
وی اضافه کرد: اناجیلی که به زمان پطرس جانشین مسیح نزدیکتر بوده به اعتقادات مسلمانان نزدیکتر است اما مواردی که فلسفه یونان را نیز با تعالیم مسیح آمیختهاند به اسلام نزدیک نیستند.
* انتظار مفهومی مشترک در تمام جهان است
ارزانی با بیان اینکه انتظار مفهومی مشترک میان مردم دنیاست، تاکید کرد: فریاد مردم در تمام جهان از اوضاع خود برای رسیدن به فرجامی خوش است و این پایان زیبا در نقشه الهی ترسیم شده است و آمدن امام زمان (عج) که در ادیان و مکاتب و مختلف به شیوههای مختلف درباره آن سخن رفته است تحقق آمال تمام بشریت را شامل میشود و میتوان گفت تمام مردم دنیا در زمینه منجی بشریت با هم همنوا هستند.
*صحبتهای آیتالله بهجت درباره انجیل برنابا
در نقلی که از مرحوم آیتالله بهجت در مقدمه ترجمه انجیل برنابا آمده است: انجیل برنابا با اناجیل اربعه مخالف است، جهات عجیبه و شواهد صدقی در آن است که خدا میداند چقدر به اسلام نزدیک است، بله دو سه جایی یادم میآید که این (کتاب) با اسلام مخالفت دارد، فقط چیزی که هست این است که این دو سه جا هم داخل در انجیل برنابا شده است، اما مخالفتهای صریحی با دیگر اناجیل دارد که سبب شده بگویند این انجیل مجعول است.
با آنکه هر کسی که این انجیل را ببیند یقین پیدا میکند که (قسمت) زیادش همان بیانات خود حضرت عیسی (ع) است، اگر چه الفاظ آن شبیه قرآن نیست، نه در معانی و نه در الفاظ اما خیلی شبیه به روایات عالی ما است.
من انجیل برنابا را به زبان گرجی دیدهام که روی پارچه بوده و جلدش هم چرم نبود بلکه تخته (چوب) بود.
آقای مرعشینجفی آن را به آقا طباطبایی داد و گفت این چند سال قدمت دارد؟ آقا طباطبایی گفت: حدس میزنم پانصد سال! که الآن هم پنجاه سال از آن تاریخ میگذرد، آقا مرعشی گفت: این را نگه داشتهایم تا اگر کسی را یافتیم که به زبان گرجی وارد بود آن را به فارسی یا عربی ترجمه کند، که هر چه قدیمیتر باشد به صحت و درستی نزدیکتر است.»
* آیا انجیل برنابا مربوط به مسلمان است؟
در انجیل برنابا فصلی نیز بر شفاعت پیامبر گرامی اسلام در روز جزا اختصاص یافته است و شباهتهایی که در این موارد با عقاید مسلمانان دارد سبب شده است که برخی مسیحیان این کتاب را انجیل مسلمانان بنامند و آن را انکار کنند.
در این کتاب الوهیت عیسى و پسر خدا بودن او انکار شده و در آن مطابق با روایات قرآن آمده است که ابراهیم خلیل، اسماعیل را به قصد قربانى به قربانگاه میبرد و نه اسحاق را.
همچنین در این انجیل به صراحت از حضرت محمد (ص) به عنوان مسیح موعود یاد شده و این موضوع نیز نقل شده است که عیسى کشته نشد، بلکه یهودى اسخریوطى کشته شد.
در اینباره باید یادآوری کنیم که برای مسلمانان شباهتهای این انجیل با قرآن و عقاید مسلمانان امری طبیعی است چرا که مسیح را پیامبر خداوند و سخنان پیامبران را در یک راستا میدانند اما از سویی در این انجیل مطالبی یافت میشود که کاملاً مخالف با نص صحیح قرآن و دین اسلام است و بدین جهت این کتاب نمیتواند توسط مسلمانان نگاشته شده باشد که به تعدادی در زیر اشاره میشود:
1) در فصل سوم این انجیل و در قسمت دهم وارد شده است که حضرت مریم مسیح را بدون درد و الم به دنیا آورد و این مخالف قرآن مجید است که در سوره مریم میفرماید مریم از درد زایمان به خارج شهر رفت و به درخت نخلی پناه برد.
2) در فصل سی و نهم وارد شده حضرت آدم و حوا از خوردن گندم و سیب نهی شدند و این موضوع نیز مخالف نص صریح قرآن مجید است که میفرماید آدم و حوا از نزدیک شدن به یک درخت منع شدند و آن درخت مشخص نشده است.
3) در فصل سی و پنجم از قسمت ششم تا چهاردهم وارد شده است که خدای تعالی فرشتگان را امر به سجده بر آدم کرد در حالی که تودهای خاک بیش نبود فرشتگان به جز شیطان بر او سجده کردند، اما نص صریح قرآن اینچنین است که وقتی او را ساختم از روح خود در او دمیدم و سپس فرشتگان بر او سجده کردند.
و از این موارد در این کتاب فراوان است که با نص صریح قرآن مخالف است.
*کشف نسخه جدید از انجیل برنابا
پس از کشف نسخهای از انجیل در قرن شانزدهم میلادی در ایتالیا آخرین گزارشها از وجود انجیل برنابا، مربوط به نسخهای میشد که در سال 383 میلادی در کتابخانه شخصی پاپ دیده شده بود.
در طول سالیان متمادی پس از کشف نسخه ایتالیایی انجیل برنابا، کلیساهای مسیحی با این استدلال که این انجیل قدمت چندانی ندارد آن را به جعلی بودن متهم میکردند اما کشف نسخه جدید انجیل برنابا در ترکیه که به قرن پنجم یا ششم میلادی مربوط میشود همه این محاسبات را به هم خواهد ریخت و خود میتواند به یک موج بزرگ مذهبی در جهان تبدیل شود چرا که قبول این انجیل به عنوان یک روایت موثق تمام ادعاهای مسیحیت پولوسی را که طی سالیان دراز بر جهان مسیحیت حاکم بوده در محل تردید خواهد نشاند.
از این تأثیر مهمتر، مربوط به اشاراتی میشود که این انجیل به ظهور پیامبر خاتم (ص) دارد و خود به نوعی تأیید دین اسلام محسوب میشود و این خود در شرایط موجود میتواند بسیاری از معادلات قدرت در جهان را به هم ریخته و جهان مسیحیت را به یکباره دچار تشنج و تحول سازد، همین تأثیرات است که کشف انجیل برنابا در ترکیه را آن هم با این قدمت از درجه اهمیت بالایی از تأثیرگذاری بر تحولات سیاسی و اعتقادی خواهد رساند و البته لابیهای صهیونیستی و قدرتهای جهان از این تأثیرات آگاه هستند و سعی در محو کردن این انجیل از بازار کتاب جهانی کردند.
* کمرهای خود را برای ظهور منجی بربندید
کمرهای خود را بسته، چراغهای خود را افروخته بدارید و شما مانند کسانی باشید که انتظار آقای خود را میکشند که چه وقت از عروسی مراجعت کند تا هر وقت آید و در را بکوبد، بیدرنگ در را برای او باز کنند، خوشا به حال غلامان که آقای ایشان چون آید، ایشان را بیدار یابد، پس شما نیز مستعد باشید، زیرا در ساعتی که گمان نمیبرید، پسر انسان میآید.
«نقل از انجیل برنابا»