خداوندا به تو پنـاه می‌برم از استبـدادرأی عجله در تصمیم تقدم نفع شخصی و گـروهی بـه مصـالح عمومی و بسـتن دهـان رقیبان و منتقدان

جمله بالا شاید معروفترین جمله حسن روحانی در مراسم تحلیف خود در سال 1392 بود، مراسمی که در اواخر ماه رمضان برگزار شد، دولتی که با شعار اعتدال و میانه‌روی روی کار آمده بود، امام بعد از گذشت 2 سال ثابت کرد در این دولت نه از اعتدالی خبری هس و نه از میانه‌روی و نه حتی دوستان لیبرال دولت یازدهم  حتی حاضر نیستند برای ظاهرسازی هم به شعار

«زنده‌باد مخالف من» احترام بگذارند.


امروز بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات به طور رسمی آغاز شد؛ نمایشگاهی که دومین تجربه دولت یازدهم در برگزاری آن بحساب می‌آید، شاید بیش از خبر آغاز بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات خبر شرکت نکردن روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های منتقد دولت به نشانه اعتراض به فشاری که دولت به رسانه‌های منتقد خود وارد میکند. روزنامه‌های کیهان که همراه روزنامه اطلاعات قدیمی‌ترین روزنامه و یکی از محبوبترین و پرتیتراژترین روزنامه‌های کشور است، در کنار روزنامه‌های جوان و وطن امروز و هفته نامه‌های پنجره،9دی، رمز عبور و یالثارات به رکن مطبوعاتی منتقد دولت و خبرگزاری‌های فارس به عنوان بزرگ‌ترین و پربازدیدترین خبرگزاری کشور به همراه تسنیم، و نسیم؛جهان‌نیوز، رجانیوز، راه دانا، مشرق و 598، به عنوان خبرگزاری‌هایی که جزء پربازدیدترین سایت که جزء سایت‌های معروف‌ترین، پربازدیدترین و قدیمی‌ترین سایت‌های خبری کشور هستند،در این نمایشگاه به نشانه اعتراض شرکت نکردند و خبرگزاری دانشجو هم غرفه خود را خالی گذاشته ودر اقدامی اعتراضی و نمادین با نصب تابلوئی به انتشار اسامی رسانه‌های معترض پرداخته است.

اگر سایت الکسا را به عنوان مرجع و منبع رتبه یک سایت در سطح جهان بدانیم، میبینیم که سایت‌هایی که شرکت نکرده‌اند جزء سایت‌ها و خبرگزاری‌هایی هستند که از رتبه بالا برخورداربوده وتقریباٌمیتوان گفت پربازدیدترین سایتهای خبری کشور در نمایشگاه مطبوعات وخبرگزاری‌ها غائب هستند. و نمایشگاه مطبوعات بدون خبرگزاری‌های اصلی ومرجع که هرسال روزنامه و خبرگزاری منتخب بودند برگزار می‌شود.
حداقل انتظار از کسانی که مدعی لیبرالیسم و آزادی بیان، دارند این است که به منتقدان خود حمله نکند، و هر لقب و فحشی که دم دستش است، را به منتقدانش نسبت ندهد و با آنها با احترام رفتار کند. وحداقل حدوحدود رسانه‌های منتقد را تعیین و اعلام کند، تا منتقدان بدانند اصلاٌ حق نقد این دولت را دارند یانه؟ و اصلاٌ میتوانند این دولت را نقد کنند یا خیر؟

اگر دانشمند روشنفکری به منتقدان خود توهین کند، همانقدر زننده و نچسب ایت که یه بنده خدائی بگوید: «اگر فلانی رای نیاورد مردم بریزند توی خیابونا» یا آقای رئیس جمهور منتقدان خود را به جهنم بفرستد، و مشاور کراوات زده و مهمان همیشگی اجلاس داووس یعنی محمود سریع القلم حق اظهارنظر را از بقال؛ لبو فروش‌ها؛سلمانی و... بگیرد.
کسانی که از بسته شدن و تذکر به یک روزنامه را بخاطر توهین به مقدسات و اعتقادات شیعه  انتقاد میکردند ومیگفتند در این مملکت آزادی بیان وجود ندارد،آن وقت بخاطر انتقاد مستند از برجام، انتقادی که از متن برجام برخواسته، بخاطر تیتر تیتر خبر مرگش در مورد پادشاه عربستان روزنامه‌ای بسته می‌شود؛ نه تنها انتقادی نمیکنند بلکه آفرین هم میگویند،

مع‌الاسف، این ایام عزای مطبوعات است. آن روز که نماینده مطبوعات در هیات نظارت بر مطبوعات حکم بر بستن دهان منتقد دهد، حقا عزای عمومی مطبوعات است.

مع‌الاسف،روزگار شعار است.ناغافل «تورم»صفر می‌شود! از«رکود» عبور می‌کنیم!رشد اقتصادی چند درصدی خواهیم داشت.

ولی نه تنها تورم صفر نشد، بلکه در عمل افزایش هم یافت؛ نه تنها از رکود عبور نکردیم؛ همان‌طور که اکبر ترکان گفت، هنوز در دوران رکود قرار داریم، دولت دومین بسته خود را برای عبور از رکود ارائه کرد،د که عیناٌ نسخه‌های لیبرالی و غربی رو کپی گرفتند، تا در کشور اجرا کنند، غافل از اینکه این نسخه‌ها هم تورم را افزایش میدهد و هم مصرف‌گرائی و تجمل گرائی را افزایش میدهد. غافل از اینکه رشد اقتصادی کشور  هم منفی شده است.


با همه اینها وقتی رسانه‌ای و مطبوعه‌ای با دلیل و سند به بی‌اعتبار بودن این گزاره‌های شعاری می‌رسد و در پاسخ به شبهات، مقاله و مطلب می‌نویسد، محکوم می‌شود به حکم دوران اعتدال. یا تذکر می‌گیرد یا دادگاهی می‌شود.
مع‌الاسف، روزگار «هدف وسیله را توجیه می‌کند» است. از صلح امام حسن(ع) تا صلح حدیبیه، از قیام اباعبدالله(ع) تا ولایتعهدی امام رضا(ع) فقط برای توجیه مذاکره و توافق و بده بستان مطرح می‌شود. برخی از این تطبیق‌های تاریخی کار را به جایی می‌رساند که تحمل اهل صبر هم طاق شود و حرفی بزنند و بگویند: نخیر، صلح امام حسن(ع) و ماجرای کربلا آن‌طور که شما فهمیده‌اید نیست. تاریخ را بد تحلیل نکنید! حالا اگر همین تطبیق‌های تاریخی را رسانه‌ای و روزنامه‌ای مورد انتقاد و اعتراض قرار دهد، خطاب می‌آید که شما پیام ۲۴خرداد را درنیافته‌اید. در صورتی که مردم حرف اصلی خود را در 9 دی 1388 زدند و اگر این دوستان روی کار آمدند مدیون حماسه مردم در 9 دی هستند.



راستی! عنوان نمایشگاه امسال «نقد منصفانه، پاسخ مسؤولانه» است. دارم به همه نقدهای منصفانه‌ای که پاسخ مسؤولانه شنیدند می‌اندیشم. بروید به جهنم، بی‌سوادها، تازه به دوران رسیده‌ها، ترسوها، عقب‌مانده‌ها، عصر حجری‌ها، هوچی‌ها، بی‌شناسنامه‌ها و... همه پاسخ‌های مسؤولانه‌اند لابد! وقتی شعار نمایشگاه امسال را دیدم ناخودآگاه یاد سال 1382 یعنی در آخرین سال‌های حکومت اصلاح طلبان تجدیدنظر طلبان رهبری آن سال را ؛ سال پاسخگویی نام نهادند، یعنی وقتی پاسخگوئی مسئولین در جامعه کاهش یافته بود که رهبری آن سال را سال پاسخگوئی نام نهادند؛  مسئولان شبکه2 با کلی تبلیغ برنامه‌ای گذاشتند به نام مسئولین پاسخ میدهند؛ آخر سال با گردن کج مجری آمد گفت ببخشید مردم مسئولین پاسخگو نبودند و پاسخ ندادند.وقتی به منتقدان و شکایت معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد از آنها نگاه میکنیم میبنیم؛ بهانه‌هایی برای شکایت هست، که بسیار مضحک و خنده‌دار است.

 طی 2 سال اخیر نشان داده شده است این دولت در موضوع نقدپذیری و احترام به صدای مخالف، در نوع خود یک مورد عجیب و منحصر به فرد است! به‌عنوان نمونه روزنامه «وطن امروز» هر بار به بهانه‌ای تحدید شده و تاکنون با شکایت معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، چند پرونده علیه این روزنامه در دادگاه مفتوح شده است. نکته تاسف‌انگیز اینکه 2 پرونده از این شکایت‌ها مربوط به مطالب «وطن امروز» در انتقاد از آل‌سعود و پادشاه این کشور است! شکایت‌هایی که این روزها و با علنی و عملی شدن دشمنی آل‌سعود علیه مردم ایران، موضوعیت آن تقریبا مضحک و غیرقابل پذیرش شده است با این حال اما هیات نظارت بر مطبوعات، دست از این شکایت‌ها برنداشته است! البته فشارهای پیاپی به روزنامه‌ها و رسانه‌های منتقد در موضوع هفته‌نامه 9 دی جلوه تامل‌برانگیزی یافت. به گونه‌ای که این هفته‌نامه از ابتدای شروع به کار دولت روحانی تاکنون 3 بار توقیف شده  و هر بار نیز با برگزار شدن دادگاه، بی‌گناهی این هفته‌نامه ثابت شده و مجوز انتشار گرفته‌ است، با این حال اما باز هم با طرح موضوع توسط معاونت مطبوعاتی در هیات نظارت، بار دیگر با این هفته‌نامه برخورد می‌شود. نکته قابل تامل اینکه موضوع شکایت از این روزنامه به‌عنوان نمونه، عدم رعایت مصوبه شورایعالی امنیت ملی است!مصوبه‌ای که هیچگاه به دست روزنامه‌ها نرسید؛ نکته جالب این است که هر بار روزنامه‌ها در دادگاه تبرئه  وبی‌گناه شناخته شده‌اند.



کاش از همان اول این دولت اعلام میکرد نقد ممنوع وکسی حق ندارد رئیس جمهور و دولت یازدهم را نقد کند؛ مگر نه با القاب گوناگون از طرف دولت‌مردان طرف هستند؛ کاش معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد از همان روز اولی که بر سرکار خود حاضر شد به تمامی رسانه‌ها ابلاغ میکرد؛ که در این دولت آل سعود و بخصوص ملک عبدالله پادشاه پیشین عربستان؛ کرسنت؛ اردوغان حاشیه امن دارند نه رسانه‌ها منتقد؛و حرف زدن در مورد کرسنت با مجازات همراه است.


دولت هم  بهتر بود شعار امسال نمایشگاه رابجای « نقد منصفانه, پاسخ مسئولانه» شعار امسال را « نقد ممنوع - مسئولان پاسخگو نمی‌باشند» میگذاشت. تا تکلیف همه روشن باشد.

یا علی
سلامتی و ظهور آقا امام زمان صلوات