چند روزی که گذشت سالگرد بیانات امام خامنه ای در مورد نیاز تحول و مسائل بانکداری بدون ربا در شهریور ماه 1390 بود.مسائلی کعه بعدا در دیدار هیئت رئیسه مجلس با مراجع تقلید هم مورد تاکید قرار گرفت.




امام خامنه ای در  آن دیدار تاریخی فرمودند:

………در عین حال مسائل جدیدى وجود دارد. در زمینه‌ى اقتصاد، مسائل تازه‌اى وجود دارد. مثلاً ما بانکدارى اسلامى را به وجود آورده‌ایم. امروز مسائل تازه‌اى در زمینه‌ى پول و بانکدارى وجود دارد؛ اینها را بایستى حل کرد؛ باید اینها را در بانکدارى اسلامى – بانکدارى بدون ربا – دید. کى باید اینها را انجام بدهد؟ فقه متکفل این چیزهاست. البته من همین‌جا عرض بکنم که نیاز ما به کرسى‌هاى بحث آزاد فقهى در حوزه‌ى قم – که مهمترین حوزه‌هاست – برآورده نشده است.



اکنون که چهار شهریور ماه از سخنان گوهر بار ایشان گذشته؛ از ابلاغ رسمی سیاست‌های اقتصادمقاومتی چند سالی هست گذشته, اگر از سمینارهای پرهزینه‌ای که نقطه مقابل اقتصادمقاومتی واز سخنان زیبائی که مسئولان در نزدیکی انتخابات می‌گویند؛ تقریبا دیگر شاهد هیچ عمل مثبتی در این راستا نبودیم. وقتی امام خامنه ای به حوزه علمیه قم می‌گوید باید در مسائل بانک داری بدون ربا پاسخگو باشد. یعنی در این مدت حوزه علمیه اگر نگوییم کاری نکرده است حداقل کم کاری است.

وقتی ایشان میگوید فکری به حال بانک‌داری بدون ربا بکنید؛ یعنی قانون بانک‌داری بدون رباسال1362 دیگر به درد نمیخورد؛ هر چند که از همان اول هم به درد نمی‌خورد.دوستانی که این قانون را تصویب کرده‌اند وقتی به خودشان زحمت نداده وکلمه بانک را ریشه یابی نکرده‌اند؛چگونه می‌توانند برای   مسئله بانک داری بدون ربا قانون گذاری کنند واین مسئله را بر طرف کنند؟

چهار سال گذشت و ما همچنان منتظر اقدامی موثر از سوی حوزه علمیه قم؛ مجلس و تمامی کسانی که مخاطب رهبری بودند, در آن جلسه هستیم.

یاعلی