حسن روحانی

حجت‌الاسلام حسن روحانی، عضو جامعه روحانیت مبارز و مجمع تشخیص مصلحت نظام، یکی از خواص شناخته شده‌ای است که در جریان فتنه 88 ترجیح داد به موضع گیری مبهم درباره این جریان اکتفا و بیشتر سکوت کند.



حضور در نمازجمعه هاشمی؛ غیبت در تحلیف و تنفیذ رئیس جمهور

وی در روزهای آغاز اردوکشی خیابانی فتنه گران و حتی پس از نماز جمعه مقام معظم رهبری در 29 خرداد، در سکوت کامل به سر می برد اما برخی رفتارهایش نشان دهنده حمایت ضمنی او از جریان فتنه بود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، از طرفی در نماز جمعه 26 تیرماه هاشمی رفسنجانی، که بسیاری از دلسوزان نظام از حضور در آن خودداری کردند، به همراه افرادی چون موسوی، کروبی، باهنر و رضایی شرکت کرد و از سوی دیگر در مراسم تنفیذ و تحلیف ریاست جمهوری غایب بود تا معلوم شود بی میل به همراهی با فتنه گران نیست.

روحانی پس از عاشورای 88: باید به نقد مردم رسید/ برخی تندروی می کنند!

حسن روحانی، حتی در آستانه بیست و دوم بهم 88، زمانی که پس از بروز حوادث تلخ روز عاشورا و خروش مردمی 9 دی، پرده نفاق از روی جریان فتنه فرو افتاده و مشخص شده بود که اعتراض به نتایج انتخابات بهانه ای بیش نیست، گفت: وقتی نتیجه انتخابات اعلام شد، عده ای به این نتیجه معترض بودند که به اعتقاد من این حق طبیعی مردم است. حکومت باید به نقد مردم برسد، در این امور وقتی بعضی تندروی ها وارد می شود همه زیبایی ها را از بین می برد.

وی که به نظر می رسید سعی در تبرئه سیاسی سران فتنه دارد، افزود: ممکن است کسی سابقه انقلابی داشته باشد اما یک حرف نادرست هم بزند اشکالی ندارد ما باید به او جواب بدهیم، ممکن است حتی کسی نقد کند اما نقدش درست نباشد، خوب به او جواب بدهیم چرا باید به او انگ بزنیم.

اولین مواضع نسبتا صریح حسن روحانی در قبال سران فتنه و دنباله روهای آنها به پس از وقایع 25 بهمن 89 بر می گردد؛ وی در مورد این حرکت فتنه گران گفت: حرکت 25 بهمن گروهی فریب خورده کاملاً محکوم است و قوه‌قضاییه باید براساس وظایف ذاتی خود نسبت به این حرکت ضدانقلابی اقدام کند.

حسن روحانی با ضد اسلامی و ضدملی خواندن حرکت 25 بهمن افزود: این حرکت از یک سو می‌خواست فریاد قاطعانه ملت ایران در روز 22 بهمن را تحت‌الشعاع قرار داد و از سوی دیگر وسیله‌ای برای انحراف افکار مردم منطقه از دشمنان اصلی یعنی آمریکا و رژیم صهیونیستی و شکست اخیر آنان گردد.

سکوتم برای جلوگیری از تهمت ها بود!

وی همچنین مدتی قبل، در خصوص حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده مجلس، با درخواست از شورای نگهبان برای خودداری از ردصلاحیت آنها اظهار داشت: اصولاً برای برگزاری انتخابات، قانون وجود دارد و همه افراد باید به آن ملزم باشند؛ یعنی اگر در قانون شرایطی برای یک کاندیدا آمده، این شرایط باید مدنظر باشد و هیچ فردی نمی‌تواند شروط دیگری را به آن اضافه کند و شورای نگهبان موظف است که فقط ناظر بر اجرای قانون باشد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنانش درباره علت سکوت خود توضیحی نداد اما به طور کلی درباره سکوت نخبگان گفت: این سکوت به این دلیل است که هر فردی که سخن می‌گوید عده‌ای دیگر برای هجمه و تهمت به او آماده هستند که چنین فضایی باید از بین برود؛ وقتی یک رسانه خود را مجاز می‌داند نسبت به هر فردی، هر قضاوتی داشته باشد و اتهام بزند، عده‌ای از افراد کنار کشیده و سکوت اختیار می‌کنند و باید تلاش کنیم فضای اتهام و تهمت را در جامعه از بین ببریم.

علی اکبر ناطق نوری

علی اکبر ناطق نوری، عضو جامعه روحانیت مبارز و مجمع تشخیص مصلحت نظام هم یکی از افراد سابقه دار در نظام جمهوری اسلامی است که به نظر می رسد در دوران فتنه 88، موضعگیری آشکار و بموقعی در قبال فتنه گران نشان نداد.

رئیس مجالس چهارم و پنجم، در دوران فتنه 88 سکوت سنگینی اختیار کرده بود ولی مانند حسن روحانی، از رفتارهایش اینطور برمی آید که در آن دوره به راه و روش هاشمی رفسنجانی متمایل بوده است.

نام ناطق در مناظره تلویزیونی و دفاع رهبری از وی

مطرح شدن نام ناطق نوری در جریان انتخابات88، به یکی از مناظره های تلویزیونی انتخاباتی در خردادماه بر می گردد که در آن، احمدی نژاد با نام بردن از ناطق نوری و هاشمی رفسنجانی، فرزندان آنها را به فساد مالی متهم نمود.

در نمازجمعه تاریخی 29 خرداد 88 به امامت مقام معظم رهبری، ایشان ضمن انتقاد از نام بردن از برخی اشخاص در مناظره های انتخاباتی، از ناطق نوری به عنوان یکی از شخصیت های خدوم انقلاب اسلامی نام بردند و فرمودند: ایشان هم خدمات زیادى کرده و در دلبستگى ایشان به این نظام و انقلاب هیچ شکى نیست.

حضور و غیبت معنادار

ناطق نوری، آن روزها همچنان ضمن اختیار سکوت در قبال حوادث جاری در کشور، به حمایت تلویحی خود از فتنه گران با رفتارش ادامه می داد؛ او در همین راستا ضمن شرکت در نمازجمعه 26 تیرماه به امامت هاشمی، از حضور در مراسم تنفیذ و تحلیف احمدی نژاد در تابستان 88 امتناع ورزید.

یکی دیگر از مسائلی که نام علی اکبر ناطق نوری را به خبرها باز کرد، عدم حضور وی در جلسات جامعه روحانیت مبارز بود که در این رابطه، در مصاحبه ای گفت: به دلیل رعایت نشدن قواعد و ضوابط تشکیلاتی در جامعه روحانیت مبارز و افشای مواضع و رأی های مخفی در این تشکل به نشانه اعتراض در جلسات آن شرکت نمی کنم.

همچنین غلامرضا مصباحی مقدم، عضو دیگر جامعه روحانیت، در مصاحبه ای در پاسخ به این سوال که آیا نام بردن از ناطق نوری در مناظرات انتخاباتی، در عدم حضور او در جلسات موثر است، تصریح کرد: ناطق نوری از اینکه نام او در مناظره‌ها برده شد و کسی از او حمایت نکرد گله‌مند است.

با شیوه ام در دوران فتنه نگذاشتم دشمن سوء استفاده کند!

ناطق نوری در مصاحبه ای که در مهر 89 انجام داد، دشمن شناسی را رمز نجات خواص دانست و گفت: مرزبندی شفاف و روشن با دشمنان و هوشیاری در مقابل فریب دشمن و اطاعت از ولی فقیه باید ملاک عمل خواص و نیروهای انقلابی باشد.

وی با بیان اینکه در دوران فتنه شیوه ای اتخاذ کردم تا مورد سوء استفاده دشمنان قرار نگیرد، افزود: با دشمن شناسی به موقع در دوران فتنه زمینه سوء استفاده دشمنان را از بین بردم.

25 بهمن و بالاخره موضع آشکار

پس از حوادث 25 بهمن 89 در تهران، ناطق نوری در مصاحبه ای در این رابطه گفت: کسانی که روزگاری در کنار خدمتگزاران جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند و به نظام و انقلاب خدمت می کردند و امروز در مقابل ملت و نظام قرار گرفته اند، اگر کمترین هوش سیاسی و غیرت داشتند باید خود و اندک هوادارانشان را در روز ملی 22 بهمن فرا می‎خواندند تا ضمن دفاع از آرمان های امام و انقلاب و رهبری از مردم مصر و قیام ملت مصر هم حمایت می کردند.

وی با بیان این که قوه قضائیه باید بر اساس قانون و عدالت اسلامی با مسببین این حادثه شرم‎آور برخورد قاطع کند، افزود: فتنه‎گران در حساس‎ترین شرایط خاورمیانه، عملی ضدانقلابی انجام دادند و خوراک تبلیغاتی برای دشمنان ایران و اسلام فراهم کردند.

لازم به ذکر است، حسن روحانی و ناطق نوری، در نمازجمعه 15 بهمن 89 به امامت مقام معظم رهبری هم شرکت نکردند تا نشان دهند علاقه ای به رفع سوء ظن جامعه نسبت به عملکرد خود ندارند.