در روزگاری که بسیاری از گونه‌های جانداران در حال انقراض هستند؛ گونه جدیدی از موجودات سیاسی چندسالی است در حال رشد و تکثیر هستند. این گونه از موجودات اخیرا از سوی کارشناسان در رده «دیاثت پیشه‌گان» دسته‌بندی شده‌اند و نام علمی دقیق آنان دیوث_سیاسی (Politicall Dayoth) است. هرچند فارسی زبانان به دلیل استفاده‌های هجوآمیز از نام این موجود، این واژه را تبدیل به یک دشنام نموده‌اند اما در حقیقت این لفظ بیانگر نام یک موجود زنده است که به دلیل ویژگی‌های خاص آن، در فرهنگ ما به یک ناسزا تبدیل شده است. همانگونه که پرنده‌ای با نام «اسکل» در طبیعت به دلیل ویژگی‌های خاص خود اکنون به‌عنوان یک ناسزا تلقی می‌شود.

این گونه از موجودات که بیشتر در آب و هوای معتدل تکثیر شده و نمو می‌یابند؛ دارای ویژگی‌های متعددی هستند. از جمله این که به دلیل عدم هویت مشخص، خود را به سایر موجودات چسبانده و برای ادامه حیات از آنان بهره می‌جویند و طبق اصطلاح علمی به سایر موجودات با چشم «رحم اجاره‌ای» می‌نگرند. همچنین این موجودات علاقه زیادی به جام‌ها و ظروف غذا دارند؛ به طوری که آنان را زیرجام، روی جام و حتی «بَرِجام» می‌توان یافت.

اما Political Dayoth یک ویژگی اختصاصی دارد که آنان را از سایر موجودات زنده متمایز ساخته است. این گونه، برخلاف همه موجودات دیگر که به تعرض دشمنان و اغیار به قلمروشان واکنش نشان می‌دهند؛ اتفاقاً زمانی که دشمنان قصد تجاوز به حقوق مسلم این موجودات را داشته، استقبال گرمی از آنان به عمل آورده و نه تنها از ورود تجاوزگر به قلمرو جلوگیری نمی‌نمایند، بلکه خود و همه دستاوردهای ارزشمندشان را در معرض بازدید و بازرسی و استفاده این متعرضین می‌گذارند. نکته جالب آنجاست که هرچند این لطافت را نسبت به موجودات مهاجم به خرج می‌دهند؛ اما زمانی که به رسته‌ای دیگر از موجودات کم‌خطر به نام «دلواپس» برخورد می‌کنند، احساس خطر شدید نموده و واکنش‌های غیرطبیعی و خشم‌آلود نسبت به این گونه از خود نشان می‌دهند. همین ویژگی‌های خاص سبب شده «دیوث سیاسی»، مهمترین دشمنان گونه‌ی «دلواپس سیاسی» به حساب آیند.

کارشناسان محیط زیست ابراز امیدواری کرده‌اند با توجه به این که این موجودات آفتی برای محصولات و دستاوردهای متخصصین کشور محسوب می‌شوند؛ با سمپاشی به موقع مزارع کشور طی یکی دو سال آینده شاهد از بین رفتن این گونه بی‌خاصیت از موجودات باشیم.