وقتی حدود یک قرن پیش یعنی سال 1908یک گروه انگلیسی که برای اکتشاف نفت در مسجدسلیمان به بازی محبوب خود یعنی فوتبال میپرداختند؛ و با تاسیس پالایشگاه آبادان بازی کارکنان ایرانی در زمنی که در صنعت نفت آبادان هنوز باقیمانده است و تشکیل تیم جم آبادان مسئله فوتبال در ایران جدی شد. کم کم با گسترش فوتبال و حماست جدی دولت از فوتبال این ورزش جایگزین کشتی به عنوان ورزش اول و پرتماشاگرترین ورزش ایران مانند تمامی کشورهایی که تمدن آ«گلوساکسون به آن نفوذ کرده شد.

 

من کاری به این ندارم که چرا باید مسئله اول مملکتی به اسم دین انقلاب کرده است, فوتبال بشود؛ فعلاً نمیخواهم در مورد این صحبت بکنم که در انقلابی که  قراره زمینه‌سازی کند برای ظهور؛ نمیخواهم بگویم در همچین انقلابی چرا باید فوتبالیست جماعت بالاترین رتبه حقوقی کشور را داشته باشد؟ چرا باید بعد گشت این همه سال ما همچنان محتاج مربی و بازیکن خارجی باشیم تا بتوانند به ما یاد بدهندچگونه توپ بزنیم و نقاط ضعف خودمان را بپوشانیم؟

امروز هشتادو دومین دربی پایتخت برگزار شد؛ دربی که پرگل‌ترین بازی بعد از انقلاب و یکی از زیباترین دربی‌های تاریخ پایتخت لقب گرفت. ولی امروز جمعه بود؛ و همه ایران حتی آنهایی هم که اهل فوتبال نیستند به دنبال نتیجه این بازی بودند؛ ولی کسی در این روز حتی مذهبی‌ترین افراد هم به فکر ظهور و دعا برای امام زمان نبودند؛ شاید اگر افرادی که قیافه روشنفکری می‌گرفتند؛ و بد فوتبال و طرفداری از فوتبال را میگفتند؛ هیچ کس به فکر ظهور امام زمان نبود؛ هیچ وقت نگفت کاش بجز غروب جمعه و قبلاز اذان کمی تلویزیون بیشتر به امام زمان و پاسخگوئی به شبهات نگزاشته است؟ چرا باید بیشترین بودجه مملکت بجای خرج شدن در چوگان و باستانی که ورزش‌های باستانی ما ایرانیان هستند, باید در فوتبال خرج شود و ورزش باستانی ما که در آن اخلاق و مروت و مرام مولاعلی یعنی مردانگی حرف اول را میزند و به انسان مردانگی را یاد میدهد  و می‌گوید, اگر ورزش میکنی, اگر قدرتمند میشوی باید بخاطر خدا باشد و در این راه آن را خرج کنی؟ چرا نباید در تلویزیون ایران ورزش باستانی ما مجهور باشد, تا جوانان ما با مرام مولا از طریق ورزش آشنا نشوند؟ تا آماده شوند برای ظهور آقا امام زمان؛ چرا کاری نمیکنیم بجای زمزمه دهان همه مردم هر وقت نزدیک جمعه میشویم؛ ظهور آقا باشد, کاش بجای اینکه صداوسیما ذائقه‌سازی کند, ذائقه‌ای از حدود صد سال پیش با پشتیبانی حکومت وقت برای مردم ایران دیکته شد. دیروز جمعه بود ولی کسی به فکر تو نبود نتیجه دربی و پیروزی تیمهای‌شان برای آنها مهمتر از ظهور  تو بود؛ دیروز کسی برای ظهور تو دعا و نذر نکرد ولی رای برد تیمشان تا دلت بخواهد دعا و نذر کردند؛ دیروز کسی غصه نیامدن تو را نخورد. کسی برای ظهور تو دعا نکرد.

یاعلی